2011. szeptember 23., péntek

a KRESZ vajon mi?

Új-Zéland közlekedése Angliához, Ausztráliához és Japánhoz hasonlóan bal oldali. Ebből pedig az következik, hogy a kormánykerék jobb oldalt van. Sok embernek nem triviális, de a pedálok, az index és a sebváltó ettől még ugyanott van, és ugyanúgy működik. Jellegzetes látvány az autókölcsönzők környékén, hogy az autók a kereszteződésbe érve lassítva, hevesen ablaktörlőzni kezdenek, mert az overseas sofőrök összekeverik az oldalakat. Vagy éppen hátramenet helyett 4-esbe teszik az autót (már amelyik nem autómata persze) és csodálkoznak, hogy a személygépjármű nem arra indul, amerre szeretnék.

Természetsen a bal oldali közlekedésből fakadóan számos baleset történik (meglepő módon viszont nem a zsúfolt városokban, hanem az elhagyatott vidéki highway-eken, ahol nincs igazán semmlyen forgalom, csak óránkként 1-1 autó), mert ha egy picit lanyhul a figyelem, az ember hajlamos elővenni az évek alatt megszokott dolgokat és többnyire ebből egyrészt a jobbra tartás-, másrészt pedig a frontális ütközés következik.
A legtöbb baleset azonban mégsem emiatt történik, hanem a világon egyedülálló módon csak itt érvényben lévő elsőbbségadási szabály miatt. S ha mindez nem lenne elég, ottlétünk alatt, azaz egész pontosan március 25.-én változni fog a szabályozás is, s a sünök a be nem tartásért cserébe sok dollárzokért fogják tartani a tenyerüket.

Szóval lássuk hogy kell, illetve március 25.-e után hogyan nem kellene közlekedni.

2011. szeptember 15., csütörtök

Új-Zélandi vízum

Mivel Új-Zéland távolról sem schengeni ország, ezért meglátogatásához vízum szükséges. A jó hír viszont, hogy az Új-Zéland és Magyarország közötti vízummentességi egyezmény beutazási- és tartózkodási kedvezményt nyújt magyar állampolgárok számára. Lássuk hogyan.