2011. szeptember 23., péntek

a KRESZ vajon mi?

Új-Zéland közlekedése Angliához, Ausztráliához és Japánhoz hasonlóan bal oldali. Ebből pedig az következik, hogy a kormánykerék jobb oldalt van. Sok embernek nem triviális, de a pedálok, az index és a sebváltó ettől még ugyanott van, és ugyanúgy működik. Jellegzetes látvány az autókölcsönzők környékén, hogy az autók a kereszteződésbe érve lassítva, hevesen ablaktörlőzni kezdenek, mert az overseas sofőrök összekeverik az oldalakat. Vagy éppen hátramenet helyett 4-esbe teszik az autót (már amelyik nem autómata persze) és csodálkoznak, hogy a személygépjármű nem arra indul, amerre szeretnék.

Természetsen a bal oldali közlekedésből fakadóan számos baleset történik (meglepő módon viszont nem a zsúfolt városokban, hanem az elhagyatott vidéki highway-eken, ahol nincs igazán semmlyen forgalom, csak óránkként 1-1 autó), mert ha egy picit lanyhul a figyelem, az ember hajlamos elővenni az évek alatt megszokott dolgokat és többnyire ebből egyrészt a jobbra tartás-, másrészt pedig a frontális ütközés következik.
A legtöbb baleset azonban mégsem emiatt történik, hanem a világon egyedülálló módon csak itt érvényben lévő elsőbbségadási szabály miatt. S ha mindez nem lenne elég, ottlétünk alatt, azaz egész pontosan március 25.-én változni fog a szabályozás is, s a sünök a be nem tartásért cserébe sok dollárzokért fogják tartani a tenyerüket.

Szóval lássuk hogy kell, illetve március 25.-e után hogyan nem kellene közlekedni.

Általánosságban elmondható, hogy a kiwik úgy kezelik a kitáblázatlan kereszteződéseket, mintha az egy körforgalom volna. Ennek megértéséhez először nézzük, hogy hogyan kell a körforgalomban közlekedni.

Alap esetben ugye igaz az állítás, hogy körforgalomban a jobbról érkezőknek (itthon ugye balról) elsőbbségbe van a körforgalomba behajtani kívánó autóssal szemben. Ezt láthatjuk itt.


A többsávos körforgalomra vonatkozóan az ottani KRESZ kiköti, hogy már behajtáskor el kell dönteni, s abba a sávba kell helyezkedni, amerre menni szeretnénk. A körforgalmon belül természetesn van lehetőség sávváltásra, de ilyen esetben elsőbbsége van a célsávban haladónak.


Ez eddig nagyjából analóg a magyar szabályozással, jók vagyunk. Meg kell viszont említeni, hogy már itt a körforgalmaknál is előjön a látszólagos Kiwi káosz, létezik ugyanis egy indexelést előíró szabályozás is a körforgalmakra vonatkozóan.

Nevezetesen, ha a körforgalom első kijáratánál már ki is szándékszunk hajtani, akkor már a behajtás előtt ki kell rakni az indexet balra.


Viszont amennyiben nem az első kijáraton hajtunk ki (a pontos szabályozás itt úgy szól, hogy a körforgalom felén túl utazunk), akkor már a behajtás előt jobbra kell indexelni, amíg a körforgalomban el nem hagyjuk a kívánt kijárat előttit, innentől ugyanis balra kell indexelnünk, ahogy azt az alábbi ábrák mutatják.


Felmerülhet a kérdés, hogy mit kell tenni akkor, ha csak egyenesen tovább szeretnénk haladni. Természetesen erre is van megoldás a déli félteke ezen pontján, nevezetesen, hogy a körforgalomba behajtáskor egyik irányba sem kell indexet használni, ugyanakkor a kihajtás előtt balra kell indexelni, imígyen.


Ez eddig semmi extra, sőt, ha belegondulunk még logikus is. (Aki többet akar tudni a körforgalmakról az itt keresgéljen.)
Na de most jön a fekete leves. A kiwik a világon csak rájuk jellemző módon kezelik a jelöletlen T és a jelöletlen X kereszteződéseket.

Vegyük előre az X-et. A forgalmi helyzet jobbra látható. A kérdés pedig az, hogy a kék-, vagy a piros autónak van-e elsőbbsége? A józan ész azt mondaná, hogy a kis ívben fordulónak van elsőbbsége, de Új-Zélandon nem így van: a piros autó fordul elsőnek. Tehát itt is a körforgalomban használatos szabályrendszert veszik alapul: a jobbról érkezőnek mindíg elsőbbsége van. Legalábbis egyelőre.

Egyébként nem is értem ezt a szabályozást ugyanis a balra kanyarodónak meg kell várnia itt a jobbra kanyarodnia vágyót, akinek adott esetben pedig el kell engednie a szemből jövőt. Sőt! Ha a kék autóra nézve balra még zábrán áthaladó gyalogosokra is várnia kell a piros autó sofőrjének, akkor tuti kis dugók alakulhatnak ki.

Szóval elég kaotikusnak tűnik, de egyelőre így van. Mint ahogy említettem 2012. március 25.-étől már nem így lesz, s ha eddig sok-, szerintem ez után még több baleset várható majd, most már a kiwik sem fogják tudni, hogy what. the. fuck.

Az új szabályozás elfelejti a körforgalmakból eredő régi szabályokat és immár a kis ívben kanyarodónak lesz elsőbbsége, szemben a jobbra kanyarodóval.

A másik trükkös eset a jelöletlen T kereszteződés. Természetesen itt is igaz az, hogy a jobbra kanyarodónak elsőbbsége van a kis ívben balra fordulóval szemben (lásd fent, az X kereszteződésnél), ez azonban azt is jelenti, hogy jelenleg az útra rákanyarodni szándékozónak is elsőbbsége van, az útról lekanyarodni, vagy továbbhaladni szándékozóval szemben.
Igen, a továbbhaladni szándékozóval szemben is! Ebből a szituból pedig egy még érdekesebb jelenség adódik, mégpedig, hogy az út menti garázsból-, vagy parkolóból kiállni szándékozó Mancikának minden esetben elsőbbsége van az úton haladóval szemben. Mennyire epic!

Na persze mindezek a furcsaságok, csak március 25.-ig, a szabályozásról itt lehet bővebben olvasni. A jelenlegi szabályozást egyébként az ausztráloktól vették át '77-ben (fyi, az ausztrálok is belátták, hogy hülyeség, és '93-ban meg is szüntették). Érdekes adat, hogy az új-zélandi autóklub statisztikái szerint évente kb. 3000 baleset történik a furcsa szabályozás miatt, ebből néhány halálos.

Hát, remélem lesz kiszabva valami türelmi periódus, mert így, hogy pont ottjártunk kellős közepén változik a szabályozás.. Hát.. Érdekes lesz, hogy szombaton még az egyik szabályrendszer szerint kell közlekedni, vasárnap meg már máshogy. We will see.

Amit még a KRESZ szabályokal kapcsolatban érdemes lehet megemlíteni, hogy a zátonyon található hidak jelentős része egy sávos. Minden esetben tábla-, és előjelző tábla figyelmeztet, hogy az aszfaltcsíkon kinek van elsőbbsége. Mivel nem minden hídon van öböl, ahol a helytelenül behajtó emberke probléma esetén félreállhat, ezért érdemes figyelni a táblákra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése